Visar inlägg med etikett Amoralism. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Amoralism. Visa alla inlägg

måndag 15 juni 2009

Bengt Frithiofsson möter Kenneth Ålborg

Det här är ett onödigt och oseriöst inlägg, men jag kan bara inte låta bli.
Babben Larsson protesterar mot att TV4 romantiserar drickandet vid sina vinprovningar i Nyhetsmorgon:

"Jag har själv levt nära många människor som gått under av alkohol, säger Babben, som när hon själv gästade "Morgonsoffan" fick ett glas vin i handen. Trots att hon hatar vin. Babben tycker att föräldrar borde låta bli att dricka alkohol när barnen växer upp."

Vinexperten Bengt Frithiofsson är annars ganska lustig att titta på, tycker jag. När han dricker och sluddrar fram sina omdömen påminner han mig nämligen om Galenskaparnas gamla sketch, där Kenneth Ålborg (Jan Rippe) tipsade om vad man kunde ha på julbordet i stället för glögg.

Se sketchen på Youtube.

onsdag 3 juni 2009

I Gudruns värld...

Gudrun Schyman gör nya, desperata utspel för att få utrymme i media. I Aftonbladet skriver hon idag att "Folkpartiet borde ta avstånd från abortmotståndaren Utbult":

"På åttonde plats på Folkpartiets EU-lista står Roland Utbult, en frikyrklig musiker som gjort sig känd för abortmotstånd och familjefundamentalistiska värderingar. Hur har han hamnat där, och vad säger det om jämställdhets­frågornas ställning i Folk­partiet?
Utbults kampanjsida inför EU-valet innehåller rubriker som ”Sex är inte enbart njutning” och ”Minska antalet oönskade graviditeter”. Abortstatistiken kommenterar Utbult så här: ”Som synes är läget allvarligt. Det krävs en förändring. Det handlar inte bara om enskilda människors hälsa, det handlar också om en hel nations välbefinnande.”
Man kan lätt få för sig att man hamnat hos en extrem kristdemokrat snarare än en folkpartist."


I Gudruns värld är det alltså extremt att vilja minska antalet oönskade graviditeter. Att se 30-40 000 aborter per år, bara i Sverige, som ett problem gör att man stämplas som fundamentalist. Ja till livet behöver inga vänner när de har Gudrun som fiende.
Hon fortsätter:

"Varje år dör omkring 75 000 kvinnor på grund av inskränkningar av aborträtten och hundratusentals kvinnor skadas svårt, ofta som en direkt konsekvens av den så kallade kristna konservatism som Roland Utbults likasinnade företräder runt om i världen."

Jag är övertygad om att Utbult inte är emot aborter som räddar kvinnans liv. Det finns överhuvudtaget få kristna som vill förbjuda aborter i sådana lägen.
(Men Gudrun glömde visst att ange en siffra för hur många aborter som görs per år. Siffran 75 000 döda kvinnor hade hon också gärna fått utveckla mer.)

"Folkpartiets ledning, partiets övriga EU-kandidater och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni borde ta avstånd från Roland Utbult och uppmana väljare att i stället rösta på kandidater som anser att rätten till abort måste vara en prioriterad fråga i EU. Folkpartiet har annars än en gång visat att de förlorat sitt förtroende som feministiskt parti."

Om de förlorar det förtroendet så vinner de tillbaka en del av mitt förtroende i stället.

På sin hemsida skriver "fundamentalisten" Utbult så här om sin kristna värdegrund (känsliga läsare varnas för att följande rader kan vara mycket provocerande):

Mitt politiska arbete bygger på kristna grundvärden som rättvisa, gemenskap och alla människors lika värde. Det handlar om en demokratisyn där man genom möten i ögonhöjd med människor påverkar till ökad förståelse, försoning och tolerans. Även den som ligger ner kan man möta i ögonhöjd.
Vi har byggt vårt samhälle på dessa kristna grundvärden. Det vill jag bygga vidare på i mitt politiska engagemang eftersom jag ser att dessa värden håller på att gå förlorade och behöver återupprättas. Martin Luther King beskriver i sin självbiografi: ”Det var inte de svartas ilska eller vrede som gjorde att de reste sig mot de vitas makt. Det var Jesu bergspredikan.”


Läs även Dagens ledarblogg.

torsdag 28 maj 2009

Jag kryssar Ella

KD:s toppnamn i Europaparlamentsvalet, Ella Bohlin, verkar ha blivit något av ett nytt hatobjekt bland både liberaler, humanister och förvirrade anarkister.

Barbro Hedvall skrev i gårdagens DN:
"I går morse frågades hon ut i P 1 Morgon. Hörselintrycket stämde väl överens med den utslätade personen från affischerna. Inte mycket temperament, de som eventuellt låg kvar i sängarna kl 7.15 bör ha slumrat till."

Bohlin är lugn och saklig i argumentationen. Det kanske får sådana som Hedvall att slumra till, men i mitt tycke är det en bra egenskap hos en politiker. Hon är inte som t.ex. Ulvskog, som fnissar åt motargument istället för att svara på dem. Hon höjer inte heller rösten i ren desperation som de flesta politiker tenderar göra när de känner sig pressade. Med Ella Bohlin får man istället seriösa debatter som inte spårar ur när pressen blir för stor.

Det som retar upp folk mest är tydligen Bohlins inställning i snus- och alkoholfrågor. Hon vill inte att andra länder ska tvingas att sälja snus om de med hänvisning till folkhälsan inte vill öka tobaksanvändningen. Hon ser inte heller alkohol som en vara som alla andra, jämförbar med grönsaker eller mineralvatten, och vill därför ha restriktivare införselkvoter.
Beskyllningarna om moralism haglar givetvis. Hedvall raljerar t.ex. över att mindre alkohol skulle ge en ökad trygghet. Liberaler anser väl att varje individ ska ha fri tillgång till billig alkohol, eftersom var och en själv bestämmer vad och hur mycket man ska dricka. Och om det mot förmodan uppstår några problem inom en familj till följd av drickandet, då kan vi alltid skicka barnen till någon institution. Alkohol gör människor glada och återställer dessutom folk som lider av bakfylla...

Det behövs politiker som vill minska alkoholflödet över gränserna, trots att det nog inte är särskilt populärt bland gemene man. Därför kommer jag kryssa Ella Bohlin i valet till Europaparlamentet.

(Uppdatering I: Till skillnad från andra unga politiker brukar hon inte heller ägna sig åt galna eller populistiska utspel, som enbart syftar till att få uppmärksamhet).

(Uppdatering II: Visst är Alf Svensson också en bra kandidat, men jag hoppas ändå inte att han blir inkryssad före den 40 år yngre Bohlin.)

fredag 15 maj 2009

Stenåldersmoralism

Hörde nyligen låten "Fula gubbar" av Magnus Uggla och insåg plötsligt att Uggla faktiskt bara är en fruktansvärt inskränkt moralist som hatar fri sexualitet. Titta bara på texten:

Stackars medelålders Disco-Kaj, som jämt ska gå på alla kändispartaj.
Är en i skinnslakts lönnfet modesprätt, som tror han är tjuett.
Han är reklamman, redaktör och en jippoarrangör.
Som sätter småflickors gunst i svaj, tänk att få följa med hem till Kaj.
På en i smyg spetsad lemonad å jacuzzibad.

Hej, hej snubbar, fula gubbar, ni borde bjuda upp nån annanstans.
Hej, hej snubbar gamla gubbar, varför inte pröva mogen dans.
Bland dom andra hanarna, spela bingo, mata svanarna.
En lagom stimulans.

Han har blonderat sitt gråa hår och lyft bort fett ifrån höft och lår.
För att slippa hålla andan på nordhustrand, i jakten på en konfirmand.

Det är för ålder han söker tröst, hos unga flickor som knappt fått bröst.
Till att lockas att få va modeller när, när de ska fotas på nån premiär.
Och åka jeep runt på stadens torg och säga hej till Björn Borg.

Hej, hej snubbar, fula gubbar, stöter på sin dotters kompisar.
Hej, hej snubbar, gamla gubbar, flickor akta er för pop-farfar.
Den guld beprydde senior’n, häckar framför ungdomsgårn´ och bjuder flickor snar.

Härom dan så var det pensionärs träff ner på stan, ja där var Bertil, Terje, AD-Coco-Claes, Anders, Gunnar, Fredrik, Christer, Görsen, Lars, ja där var alla gamla gubbar.

Hej, hej snubbar, fula gubbar, har nu bytt sin toning mot peruk.
Hej, hej snubbar gamla gubbar, av ålder blivit svårt reumatisk sjuk.

Styv å stel ut i sin kropp, utom just hans pillesnopp. Som tvärtom jämt är mjuk.
Ja de är ju allmänt känt, att Kaj är helt impotent. Fast med den enklaste teknik, kan han få fjäder på sin skinnspik.

Spela tennis, golf och squash. Segla, bräda, paddla fors, då kan han njuta livets fröjder, trots prostatit och hemorröjder. Ut och ragga tonårstjack, tills han får en hjärtattack.

Hej, hej snubbar, fula gubbar, får då very viktigt stamgästkort, så att dom kan passera kön till Sankte Perres pärleport.

tisdag 5 maj 2009

Dags att skriva något igen

Har inte skrivit något inlägg på ca två veckor, så det är är hög tid att klottra ner några tankar nu.

P C Jersild skrev i en kolumn i DN om biologism och biofobi, om varför J.M. Coetzee och många forskare inom humaniora är tveksamma till evolutionsteorin. Han citerar bl.a. etikforskaren Birgitta Forsmans bok Arvet från Darwin och skriver:

"Som motvikt till begreppet ”Biologism” (att dra alltför långgående slutsatser ur biologin) betonar hon begreppet ”Biofobi” (avsky för biologiska förklaringar)."

Kan man då säga att homofobernas motståndare i de senaste årens adoptions- och äktenskapsdebatter har varit biofober?
Det hade f.ö. varit intressant om Hedeniuspristagaren Jersild tagit upp begreppet scientism i stället för biologism. Jag har nämligen fått den uppfattningen att han tillhör den scientistiska skolan.

Per Dahl noterar i Barometern att betydligt fler var intresserade av Jesusmanifestationen än av LO-basens första majtal, men att detta inte avspeglas av medias rapportering:

"18 000 deltagare, det är ganska många. “Jesusmanifestation kan skapa trafikkaos” är den rubrik vi kan läsa hos Radio Stockholm. Det är säkert så, men det kunde ju ha stått något annat också. När nu så många förstamajtalare refereras i media, hade det kanske varit på plats med ett referat av vad någon sade här?"

Centerns Ungdomsförbund har haft stämma och beslutat att verka för legalisering av sexhandel och avskaffande av Folkhälsoinstitutet.
Människor äger sin egen kropp och ska därför få sälja den till vem man vill, resonerar anarkoliberalerna i CUF. De kan ju skicka gratulationskort till alla de kvinnor från Moldavien etc. som är starka nog att gå emot oss moralister och utnyttja sin individuella frihet att sälja sina kroppar både hemma och utomlands.
Och man menar att det inte finns något som heter folkhälsa, varför det inte heller ska finnas något folkhälsoinstitut. All hälsa är individuell. Visst, det finns väl de som kan röka utan att få cancer (och skådespelaren Kjell Bergqvist säger sig faktiskt ha druckit tre öl om dagen sedan tretton års ålder utan att det påverkat hans hälsa), men det här är så dumt att man storknar... På wikipedia står följande om statens folkhälsoinstitut:

Statens folkhälsoinstitut har tre huvuduppgifter:

  • fungera som ett nationellt kunskapscentrum när det gäller folkhälsa
  • följa upp och samordna uppföljningen av den nationella folkhälsopolitiken
  • bedriva tillsyn inom alkohol-, narkotika- och tobaksområdena

I regeringens instruktion (2007:1214) för Statens folkhälsoinstitut finns bland annat följande att läsa:
Statens folkhälsoinstitut har till uppgift att främja hälsa och förebygga sjukdomar och skador. Särskild vikt ska fästas vid insatser för de grupper som är utsatta för de största hälsoriskerna. Verksamheten ska stå på vetenskaplig grund. Statens folkhälsoinstitut ska ansvara för sektorsövergripande uppföljning och utvärdering av insatser inom folkhälsoområdet, vara nationellt kunskapscentrum för metoder och strategier på området och ansvara för övergripande tillsyn inom alkohol-,narkotika- och tobaksområdena.

Detta vill alltså CUF avskaffa, för att det står för något kollektivistiskt (och förmodligen även något moralistiskt, Folkhälsoinstitutet måste ju vara en av drogliberalernas bittraste fiender). Nej, avskaffa CUF istället, innan deras galenskaper kommer in i moderpartiets partiprogram.

onsdag 25 mars 2009

Debatt om Påven

I SVT:s debatt igår (del 10 av 17, 24 mars) pratade man om stormen mot Påven och Katolska Kyrkan. Det handlade mest om kondomer och HIV. Det intressantaste i hela debatten var den korta stund Annika Landgren, läkare på Sahlgrenska sjukhuset, fick komma med en mer objektiv syn än vad katolikerna och liberalerna hade på frågan om kondomer vs avhållsamhet (ca 18 minuter in i klippet). Förutom att hon tyckte att RFSU och Påven kört i varsitt dike, lät hon faktiskt påfallande lik de katolska debattörerna. Tyvärr avbröts hon dock snabbt av Åsa Regnér från RFSU. Det hade varit intressant om Landgren hade fått mer tid, men Josefsson verkade inte särskilt intresserad av vad hon hade att säga. Jag antar att han hellre lyssnade på Åsa Regnér och Cecilia Wikström (FP).

Man förundras över okunskapen om Katolska Kyrkan - och oviljan att sätta sig in i vad den står för. Påven är visserligen en intellektuell gigant, men man behöver inte vara lika bildad som honom för att förstå att den ABC-metod (avhållsamhet - trohet - kondomer) som förespråkas i kampen mot könssjukdomar är effektivare än att enbart dela ut gratis preventivmedel och uppmuntra folk att ha många sexpartners.

Uppdatering: Handelsminister Ewa Björling (tidigare humanisternas förkämpe i riksdagen) tycker också att Påvens uttalande var "förfärligt".
Uppdatering II: Fick via en kommentar från Roland en läsvärd länk till en artikel i Washington Post.
Läs även Per Beskows artikel i Dagen.

måndag 23 mars 2009

Underbara Clara

Mitt i stormen mot Vatikanen är det befriande att läsa Underbara Claras artikel om s.k. säker sex i Expressen, där hon frågar: "Vad spelar gratis gummi för roll, om man inte är nog trygg med sin sexpartner för att våga be att det ska användas?"
Trygghet med sexpartnern? Kärlek? Sånt får man väl inte prata om när det handlar om sex? Usch usch, vilka moralkakor...

Clara fortsätter: "RFSU pekar också på brister på information. Men på högstadiet bestod sexualkunskapen mest av upplysning om könssjukdomar. Vi besökte ungdomsmottagningen och fick vi lära oss om hiv, men ingen nämnde ordet kärlek. Vi fick höra om säkert sex, men ingen pratade känslor. Vi fick kondomer, men ingen brydde sig om vår självkänsla."
Nej, vi lever i ett liberalt samhälle. Njutning går före känslor. Känn aldrig dåligt samvete utan gör som du själv känner för. Först har man sex, sen mera sex med någon annan. Blir man kär så har man sex med en tredje för att se om det inte går över.

Riktigt mörkrädd blir man när man läser andras kommentarer. Givetvis handlar det mest om att Clara är en kristen moralist etc. Men t.ex. Blondinhenke går över gränsen på sin blogg:

Inte fått nått på länge? (...) Om folk vill påtvinga andra sitt synsätt på sex och samlevnad är det nog bara ett tecken på att de är sexuellt otillfredsställda. Om inte dem får nått - ja, då ska fan inte någon annan få nått heller...

Och när han får mothugg i kommentarerna så svarar han med "knip igen". Är det den intellektuella vänstern eller den toleranta liberalismen som talat?


Läs mer om Clara här.

torsdag 19 mars 2009

Hmm...

Hur ska man kunna motverka mobbning på skolgårdar när den fria televisionen sänder program som uppmuntrar folk till just mobbning?

Enligt forskare på KI är oralsex cancerframkallande. Undrar om det kommer några "moralistiska rekommendationer" till följd av detta?
Socialstyrelsen kan t.ex. inleda kampanjer som "Oralsex skadar allvarligt dig och personer i din omgivning" eller "Oralsex dödar".
Nej, så kan man inte göra i Sverige nuförtiden. Allt som har med sex att göra ska ju uppmuntras, annars är man bara en kvarleva från medeltiden.

Och varför är fallet Josef Fritzl så omåttligt intressant för hela omvärlden? Visst är det snaskigt, men det finns så många tragedier, så varför fokusera på en enda?

Reza Rezai står nu inför rätta för att i fem års tid ha arbetat och betalat skatt trots att han enligt den svenska arbetsmarknadens regler inte hade rätt att ha ett hederligt jobb:
"Den svenska arbetsmarknaden är reglerad och med det följer att man ska ha ett arbets- och uppehållstillstånd, säger åklagaren Marcus Sjöstrand."
Jag vet att nya moderaterna har anammat mycket av (S) arbetsmarknadspolitik och att man gärna kramar LO, men nu har det väl ändå gått lite väl långt, Littorin?