Visar inlägg med etikett politik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett politik. Visa alla inlägg

söndag 2 augusti 2009

Förvånande?

Johan Wennström har skrivit en läsvärd artikel om positiv psykologi i dagens svd.

Jag tänkte hämta några citat från artikeln:

"Mycket av det som bidrar till att göra människor lyckliga, nöjdare med tillvaron och därmed starkare som individer är nämligen institutioner och sociala företeelser som entusiastiskt har övergivits. Dit hör exempelvis stabila familjeband, långvariga äktenskap och andra typer av varaktiga förhållanden. Stadiga gemenskaper i allmänhet, kan man säga."

(...)

"Martin Seligman visar till exempel att personer som gifter sig och håller ihop är lyckligare än andra. Dessutom är de mer tåliga i olika krissituationer. Institutionen äktenskapet spelar roll; människor i samboförhållanden är mindre nöjda med sina liv än de som inför en gud och församling lovat varandra evig trohet."

Och Wennström avslutar med:

"Fascinerande nog har positiv psykologi på så sätt kunnat ge nytt liv åt den uråldriga diskussionen om det som i tidernas begynnelse kallades dygder. Det visar sig att de gamla så kallade kardinaldygderna – rättrådighet, tapperhet, vishet och måttfullhet samt tro, hopp och kärlek – är lika viktiga för människan idag som någonsin.

Dessa dygder, som tar sig uttryck i goda personliga egenskaper, är vad som rustar oss för livet och hjälper oss mot det inre mörker som i värsta fall kan slå över i depression och andra psykiska sjukdomar. Människor som är hoppfulla, optimistiska och har en positiv syn på åldrandet tenderar dessutom att leva längre än cyniker och pessimister.


Också tron är en relevant dygd idag, men inte nödvändigtvis den gudliga tron. Snarare handlar det om att välja bort värdenihilismen och sedan tro på att livet har mening. Att vara ödmjuk inför att vi är små varelser men samtidigt våga hoppas att vår plats på jorden inte är resultatet av en slump bidrar, enligt den nya positiva psykologin, till högre tillfredsställelse i livet.


Dygder är ytterligare någonting som vi trodde att vi kunde leva utan. En gång uppfattades de som självklara inslag i det goda livet men i moderna tider har de förhånats och pekats ut som sociala konstruktioner.
Inget kan vara mer fel. Dygderna växte förmodligen fram evolutionärt för att stödja människornas trygghet och överlevnad på savannerna och i de karga landskapen. Sedan dess har vårt behov av dygder, och de sociala institutioner som främjar dem, uppenbarligen förändrats mycket litet. Det lär oss de positiva psykologerna, och en söndag som idag kan det vara värt att lyssna.


Är någon förvånad (förutom ateister, feminister och liberaler, förstås)?
Att skriva så i en svensk dagstidning 2009 är som att svära i kyrkan, om man säger så.



Läs även Wennströms intervju med Thomas Gür.

onsdag 3 juni 2009

I Gudruns värld...

Gudrun Schyman gör nya, desperata utspel för att få utrymme i media. I Aftonbladet skriver hon idag att "Folkpartiet borde ta avstånd från abortmotståndaren Utbult":

"På åttonde plats på Folkpartiets EU-lista står Roland Utbult, en frikyrklig musiker som gjort sig känd för abortmotstånd och familjefundamentalistiska värderingar. Hur har han hamnat där, och vad säger det om jämställdhets­frågornas ställning i Folk­partiet?
Utbults kampanjsida inför EU-valet innehåller rubriker som ”Sex är inte enbart njutning” och ”Minska antalet oönskade graviditeter”. Abortstatistiken kommenterar Utbult så här: ”Som synes är läget allvarligt. Det krävs en förändring. Det handlar inte bara om enskilda människors hälsa, det handlar också om en hel nations välbefinnande.”
Man kan lätt få för sig att man hamnat hos en extrem kristdemokrat snarare än en folkpartist."


I Gudruns värld är det alltså extremt att vilja minska antalet oönskade graviditeter. Att se 30-40 000 aborter per år, bara i Sverige, som ett problem gör att man stämplas som fundamentalist. Ja till livet behöver inga vänner när de har Gudrun som fiende.
Hon fortsätter:

"Varje år dör omkring 75 000 kvinnor på grund av inskränkningar av aborträtten och hundratusentals kvinnor skadas svårt, ofta som en direkt konsekvens av den så kallade kristna konservatism som Roland Utbults likasinnade företräder runt om i världen."

Jag är övertygad om att Utbult inte är emot aborter som räddar kvinnans liv. Det finns överhuvudtaget få kristna som vill förbjuda aborter i sådana lägen.
(Men Gudrun glömde visst att ange en siffra för hur många aborter som görs per år. Siffran 75 000 döda kvinnor hade hon också gärna fått utveckla mer.)

"Folkpartiets ledning, partiets övriga EU-kandidater och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni borde ta avstånd från Roland Utbult och uppmana väljare att i stället rösta på kandidater som anser att rätten till abort måste vara en prioriterad fråga i EU. Folkpartiet har annars än en gång visat att de förlorat sitt förtroende som feministiskt parti."

Om de förlorar det förtroendet så vinner de tillbaka en del av mitt förtroende i stället.

På sin hemsida skriver "fundamentalisten" Utbult så här om sin kristna värdegrund (känsliga läsare varnas för att följande rader kan vara mycket provocerande):

Mitt politiska arbete bygger på kristna grundvärden som rättvisa, gemenskap och alla människors lika värde. Det handlar om en demokratisyn där man genom möten i ögonhöjd med människor påverkar till ökad förståelse, försoning och tolerans. Även den som ligger ner kan man möta i ögonhöjd.
Vi har byggt vårt samhälle på dessa kristna grundvärden. Det vill jag bygga vidare på i mitt politiska engagemang eftersom jag ser att dessa värden håller på att gå förlorade och behöver återupprättas. Martin Luther King beskriver i sin självbiografi: ”Det var inte de svartas ilska eller vrede som gjorde att de reste sig mot de vitas makt. Det var Jesu bergspredikan.”


Läs även Dagens ledarblogg.

fredag 29 maj 2009

Stackars F!

Gudrun Schyman har skrivit en ilsken artikel på svd:s brännpunkt, där hon hävdar att Feministiskt Initiativs valsedlar både göms undan och förbjuds i vallokalerna. Om det stämmer är det förstås ett brott mot demokratin, men jag misstänker att det handlar mer om småpartiernas vanliga vi-blir-orättvist-behandlade-retorik.

Partier som fått över 1 % av de giltiga rösterna på riksnivå i något av de senaste två valen får ett antal valsedlar bekostade av staten, och får dessutom valsedlarna utlagda i röstningslokalerna av valförrättare.
Detta system är förstås ett uttryck för patriarkalt förtryck och missgynnar kvinnokämparna i FI, som 2006 fick knappt 0.7 % av rösterna. Schyman skriver nu att det borde vara valmyndighetens uppgift att, med skattebetalarnas pengar, distribuera valsedlar åt alla godkända partier. Jag kollade på wikipedia hur många partier vi har i Sverige idag. Där står att följande partier är registrerade vid valmyndigheten, förutom de sju riksdagspartierna och Sverigedemokraterna:

Aktiv Demokrati
Allianspartiet
Det nya partiet
Direktdemokraterna
Enhet
Europeiska Arbetarpartiet-EAP
Feministiskt initiativ
Folkdemokraterna
Folkets Vilja
Folklistan
Högerpartiet de konservativa
Junilistan
Kommunistiska Partiet
Kalle Anka-partiet
Liberala partiet
Nationaldemokraterna
Nordisk Union
Norrbottenspartiet
Ny Framtid
Ny demokrati
Partiet för naturens lag
Partiet.se
Piratpartiet
Rikshushållarna
Rättvisepartiet Socialisterna
Sjöbopartiet
Skattereformisterna
Skånepartiet
Sociala Partiet
Socialistiska Partiet
Solidaritetspartiet
Strandskyddspartiet
Sveriges GrannskapsParti - Svenska Folkets Vilja
SPI - Sveriges Pensionärers Intresseparti
Unika partiet


En diger lista, alltså. Och om valmyndigheten skulle tvingas lägga ut valsedlar åt alla partier i alla vallokaler kommer det givetvis att bli ännu fler. Om staten trycker valsedlar åt "Partiet för naturens lag" och "Nordisk Union" lovar jag att starta ett eget parti, som givetvis ska behandlas lika seriöst som alla andra. Det skulle t.ex. kunna heta "Manschauvinistiskt Initiativ" eller "Blondinpartiet". Eller "Färjestads BK". Ja, jag kan ju starta flera partier, om det blir för svårt att välja ett enda.

Men åter till Schyman. Hon skriver också:
"...men att valmyndigheten sagt att varje röst där det står till exempel partiförkortningen Fi eller om någon skrivit en kandidats namn, kan ogiltigförklaras. Alldeles oavsett att det framgår att rösten är lagd på Feministiskt initiativ. Det är i sig en skandal för väljardemokratin."

Här är jag faktiskt beredd att hålla med henne, även om det kan tyckas klantigt av en väljare att göra ett sådant fel i vallokalen. Men när jag var valförrättare 2006 blev jag förvånad när jag blev tillsagd att slänga alla valsedlar där mer än ett namn på listan var förkryssat. Man tycker ju att den borde räknas som en röst på det parti man valt, även om den inte kan räknas i personvalet. Så det kan nog behövas bättre information om hur man röstar.
Av någon anledning var det förresten i stort sett bara vänsterpartister som kryssade för fler än ett namn.

Uppdatering: Schyman får mothugg av valmyndigheten.

torsdag 28 maj 2009

Jag kryssar Ella

KD:s toppnamn i Europaparlamentsvalet, Ella Bohlin, verkar ha blivit något av ett nytt hatobjekt bland både liberaler, humanister och förvirrade anarkister.

Barbro Hedvall skrev i gårdagens DN:
"I går morse frågades hon ut i P 1 Morgon. Hörselintrycket stämde väl överens med den utslätade personen från affischerna. Inte mycket temperament, de som eventuellt låg kvar i sängarna kl 7.15 bör ha slumrat till."

Bohlin är lugn och saklig i argumentationen. Det kanske får sådana som Hedvall att slumra till, men i mitt tycke är det en bra egenskap hos en politiker. Hon är inte som t.ex. Ulvskog, som fnissar åt motargument istället för att svara på dem. Hon höjer inte heller rösten i ren desperation som de flesta politiker tenderar göra när de känner sig pressade. Med Ella Bohlin får man istället seriösa debatter som inte spårar ur när pressen blir för stor.

Det som retar upp folk mest är tydligen Bohlins inställning i snus- och alkoholfrågor. Hon vill inte att andra länder ska tvingas att sälja snus om de med hänvisning till folkhälsan inte vill öka tobaksanvändningen. Hon ser inte heller alkohol som en vara som alla andra, jämförbar med grönsaker eller mineralvatten, och vill därför ha restriktivare införselkvoter.
Beskyllningarna om moralism haglar givetvis. Hedvall raljerar t.ex. över att mindre alkohol skulle ge en ökad trygghet. Liberaler anser väl att varje individ ska ha fri tillgång till billig alkohol, eftersom var och en själv bestämmer vad och hur mycket man ska dricka. Och om det mot förmodan uppstår några problem inom en familj till följd av drickandet, då kan vi alltid skicka barnen till någon institution. Alkohol gör människor glada och återställer dessutom folk som lider av bakfylla...

Det behövs politiker som vill minska alkoholflödet över gränserna, trots att det nog inte är särskilt populärt bland gemene man. Därför kommer jag kryssa Ella Bohlin i valet till Europaparlamentet.

(Uppdatering I: Till skillnad från andra unga politiker brukar hon inte heller ägna sig åt galna eller populistiska utspel, som enbart syftar till att få uppmärksamhet).

(Uppdatering II: Visst är Alf Svensson också en bra kandidat, men jag hoppas ändå inte att han blir inkryssad före den 40 år yngre Bohlin.)

tisdag 26 maj 2009

Noterat 26 maj

En konstnär lär en gång ha ställt ut en pissoar och sagt att eftersom den fanns med på en konstutställning så var den också ett konstverk.
Man kan säkert betrakta precis vad som helst som konst. På grannhuset där jag bor har någon t.ex. sprayat svart färg över ett fönster, det skulle säkert platsa som examensarbete på konstfack. Problemet med detta, att allt är konst om det bara görs av en konstnär, är att konstnärerna blir helt beroende av uppmärksamhet. Du kan inte leva på att måla som Rembrandt, du måste gå över alla möjliga gränser, väcka anstöt och begå brott för att få uppmärksamhet och därmed bli en lyckad konstnär.

Senaste tiden har vi kunnat läsa om NUG:s vandalism och Anna Odells låtsaspsykos. Tidigare ritade Lars Vilks teckningar av Muhammed som rondellhund (ja, efter den danska Muhammedkrisen var han givetvis medveten om vad han gav sig in på. Han ville bli känd och det blev han också).
Men det är inte bara i Sverige som konstnärer måste framställa sig själva som sinnesslöa i sin desperata jakt på uppmärksamhet. Titta bara på det här exemplet från Norge:

"I lördags öppnade dörrarna till Statens Kunstakademis elevutställning på Stenersenmuseet i Oslo. Studenten Karl Edvin Endertsen hade monterat upp ett IKEA-kök och sprayat "rape me" (våldta mig) över köksluckorna, varefter han bjöd besökarna på dryck spetsad med GHB, mer känd som "dejt rape"-drogen."


Och Dagen (och svd) skriver om en ny lag i Indonesien:

"Ett tillägg till trafik- och transportlagen stipulerar nu att "funktionshindrade fotgängare måste bära tydliga skyltar som lätt kan kännas igen av andra trafikanter".
- Det är en humanistisk handling för att förbättra de funktionshindrades säkerhet i trafiken, sade politikern bakom lagen, Ahmad Muqowam från ett islamistparti.
Tillfrågad om vad det ska stå på skyltarna - och var på kroppen skyltarna ska bäras - svarade Muqowam att det är något som myndigheterna får besluta."


Lysande. Varför inte sy fast en liten gul Davidsstjärna på de funktionhsindrade?

onsdag 20 maj 2009

EU-valtest med pirater

Det är alltid lika intressant att göra webbtester. Idag har jag gjort DN:s EU-valtest. Resultatet, efter att jag svarat antingen "instämmer delvis" eller "tar delvis avstånd ifrån" på 23 av 25 frågor, blev:

KD 60%
FP 55%
C 54%
S 52%
PP 52%
M 44%
MP 41%
JL 33%
V 29%

Intressant är att Piratpartiet, till skillnad från t.ex. SD och FI är med i undersökningen - och att PP har svarat på alla frågor:

"Den som gör DN:s valtest får också för första gången veta vad Piratpartiet tycker i en rad EU-frågor.
Partiets företrädare har hittills i intervju efter intervju vägrat ge sin åsikt i några andra frågor än sådana som gäller till exempel fildelning, upphovsrätt och övervakning. Men i DN:s valtest har partiet tagit ställning i samtliga EU-frågor, från klimatpolitik till sjukvård.
Piratpartiets Christian Engström förklarar att det är ställningstaganden utifrån partiets allmänna grundsyn."


När man gjort testet kan man se vad partierna svarat på alla frågor. Jag noterar bl.a. att PP är enda parti som bara delvis tar avstånd från påståendet att EU bör skärpa asylreglerna och minska flyktingars möjlighet att komma hit och få uppehållstillstånd. Inställningen till miljöfrågorna är lite ljummen och motsträvig, medan partiet tydligen är engagerat i snus- och HBT-frågor.

Hittade också en intressant kommentar av någon som svarat "ingen åsikt" på alla frågor. Han var tydligen 80% centerpartist.

tisdag 19 maj 2009

Kohandel

Jag skrev nyss ett inlägg om s.k. elitklasser i skolan, men kom på att jag har en annan fundering inom samma område.
Sanna Rayman skriver i dagens svd om att Miljöpartiet närmar sig Socialdemokraterna i frågan om vinstdrivande friskolor, möjligtvis i syfte att bedriva kohandel:

"vilka andra stötestenar stör harmonin i den rödgröna skolpolitiken? Jo, betygen. Den frågan har varit symbolen för att signalera att verkligen S har förnyat sig. Det var ingen lätt förnyelse. Sahlin fick peka med hela handen för att få gräsrötterna att acceptera en omsvängning under framtidsdagarna hösten 2007 (...)

För när MP nu har ”gett upp” vinsterna i friskolan har de ett offer att hänvisa till i förhandlingarna om den rödgröna skolpolitiken. Och Vänstern bara ler. Partiet har inte behövt lyfta ett finger."

Det finns ytterligare en fråga som splittrar rödgrön skolpolitik och som väljarna kanske vill ha utredd före valet: konfessionella friskolor. Jag tror att det var våren 2006 som den dåvarande S-regeringen ville - mer eller mindre - avskaffa "religiösa skolor", men MP gick emot, vilket innebar att S och V blev nedröstade med ett mandats marginal.
Det vore så klart intressant om oppositionen kunde komma överens i den frågan också, innan vi går till val.

"Elitklasser"

Skolminister Jan Björklund vill tillåta s.k. elitklasser på högstadiet, för att "elever som är duktiga i till exempel matematik och naturvetenskap ska kunna läsa i ett mycket högre tempo än vad de vanliga klasserna gör".

Inför valet 2006 hade Folkpartiet affischer som föreställde löpsedlar från "Framtidens Nyheter" och på en av dem stod det något i stil med "Äntligen! Nobelpris till Sverige". Med Björklunds skolpolitik tror jag att sådana rubriker kan bli mer än utopier.
Det är verkligen på tiden att en elev som är särskilt intresserad av, och har lätt för, ett visst teoretiskt ämne ska kunna plugga i sin egen takt. En del kan vara väldigt bra på ett ämne och samtidigt ha svårt för ett annat. Samhället fungerar inte som en marscherande pluton.

När jag gick på högstadiet hade jag lätt för språk och ämnen där man till stor del fick lära sig faktakunskaper (t.ex. historia, eller glosor i engelska och spanska). Samtidigt hade jag väldigt svårt för framför allt fysik och kemi och behövde mycket hjälp för att bli godkänd där. Det bästa för mig hade förstås varit om jag fått fördjupa mig i de ämnen jag både var bra i och intresserad av, om jag samtidigt fått hjälp att lära mig de grundläggande kunskaperna i mina sämsta ämnen.
Nu vet jag att mina märkliga talanger och problem sannolikt berodde på mitt funktionshinder, Aspergers Syndrom, som gör att man kan vara genialisk inom vissa områden och samtidigt väldigt trögfattad inom andra. Tyvärr fick jag dock inte diagnosen förrän jag var 25 år, efter att funktionshindret "hindrat" mig i diverse arbeten och studier.

T.o.m. Widar Andersson S-märkta Folkbladet håller med Björklund och protesterar mot att det talas om elitklasser:

"I mediesvängens rubrikvärld döps de här klasserna omedelbart till "elitklasser". Det är ett missvisande uttryck. En trettonåring som vill hårdplugga matte och fysik är ingen "elit". Han eller hon är vare sig mer eller mindre än just en trettonåring som vill hårdplugga matte och fysik."

Ambitionsklasser eller motivationsklasser skulle kanske vara en bättre benämning än elitklasser. Läs även Metta Fjelkners debattartikel i Barometern.

tisdag 5 maj 2009

Dags att skriva något igen

Har inte skrivit något inlägg på ca två veckor, så det är är hög tid att klottra ner några tankar nu.

P C Jersild skrev i en kolumn i DN om biologism och biofobi, om varför J.M. Coetzee och många forskare inom humaniora är tveksamma till evolutionsteorin. Han citerar bl.a. etikforskaren Birgitta Forsmans bok Arvet från Darwin och skriver:

"Som motvikt till begreppet ”Biologism” (att dra alltför långgående slutsatser ur biologin) betonar hon begreppet ”Biofobi” (avsky för biologiska förklaringar)."

Kan man då säga att homofobernas motståndare i de senaste årens adoptions- och äktenskapsdebatter har varit biofober?
Det hade f.ö. varit intressant om Hedeniuspristagaren Jersild tagit upp begreppet scientism i stället för biologism. Jag har nämligen fått den uppfattningen att han tillhör den scientistiska skolan.

Per Dahl noterar i Barometern att betydligt fler var intresserade av Jesusmanifestationen än av LO-basens första majtal, men att detta inte avspeglas av medias rapportering:

"18 000 deltagare, det är ganska många. “Jesusmanifestation kan skapa trafikkaos” är den rubrik vi kan läsa hos Radio Stockholm. Det är säkert så, men det kunde ju ha stått något annat också. När nu så många förstamajtalare refereras i media, hade det kanske varit på plats med ett referat av vad någon sade här?"

Centerns Ungdomsförbund har haft stämma och beslutat att verka för legalisering av sexhandel och avskaffande av Folkhälsoinstitutet.
Människor äger sin egen kropp och ska därför få sälja den till vem man vill, resonerar anarkoliberalerna i CUF. De kan ju skicka gratulationskort till alla de kvinnor från Moldavien etc. som är starka nog att gå emot oss moralister och utnyttja sin individuella frihet att sälja sina kroppar både hemma och utomlands.
Och man menar att det inte finns något som heter folkhälsa, varför det inte heller ska finnas något folkhälsoinstitut. All hälsa är individuell. Visst, det finns väl de som kan röka utan att få cancer (och skådespelaren Kjell Bergqvist säger sig faktiskt ha druckit tre öl om dagen sedan tretton års ålder utan att det påverkat hans hälsa), men det här är så dumt att man storknar... På wikipedia står följande om statens folkhälsoinstitut:

Statens folkhälsoinstitut har tre huvuduppgifter:

  • fungera som ett nationellt kunskapscentrum när det gäller folkhälsa
  • följa upp och samordna uppföljningen av den nationella folkhälsopolitiken
  • bedriva tillsyn inom alkohol-, narkotika- och tobaksområdena

I regeringens instruktion (2007:1214) för Statens folkhälsoinstitut finns bland annat följande att läsa:
Statens folkhälsoinstitut har till uppgift att främja hälsa och förebygga sjukdomar och skador. Särskild vikt ska fästas vid insatser för de grupper som är utsatta för de största hälsoriskerna. Verksamheten ska stå på vetenskaplig grund. Statens folkhälsoinstitut ska ansvara för sektorsövergripande uppföljning och utvärdering av insatser inom folkhälsoområdet, vara nationellt kunskapscentrum för metoder och strategier på området och ansvara för övergripande tillsyn inom alkohol-,narkotika- och tobaksområdena.

Detta vill alltså CUF avskaffa, för att det står för något kollektivistiskt (och förmodligen även något moralistiskt, Folkhälsoinstitutet måste ju vara en av drogliberalernas bittraste fiender). Nej, avskaffa CUF istället, innan deras galenskaper kommer in i moderpartiets partiprogram.

tisdag 21 april 2009

Risken med enfrågepartier

Piratpartiet skiljer sig från mängden genom att framställa sig som ett ”opolitiskt politiskt parti”. På PP:s hemsida står:
Piratpartiet tar inte ställning höger/vänster-frågor, eller andra frågor som ligger utanför vårt principprogram. Vi är beredda att stödja såväl en socialdemokratisk som en borgerlig regering. Det enda vi är intresserade av är att marschen mot kontrollsamhället byts mot en marsch mot kunskapssamhället utan integritetskränkande övervakning, och att kulturen och kunskapen släpps fria i samhället.
Vårt mål är att komma in i riksdagen och få en vågmästarställning. Om vi lyckas med det kommer vi att prata med både Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt. Vi kommer att förklara vad det är vi vill, och påpeka att våra hjärtefrågor faktiskt på intet sätt går emot vare sig traditionell socialdemokratisk politik eller traditionell borgerlig politik.

Principprogrammet sammanfattas så här:
För att kunna enas som rörelse tar vi inte ställning i andra politiska frågor som inte har samband med de principer vi här deklarerat. Vi förenar oss kring värnet om rätten till ett privatliv och kritiken av upphovsrätt och patent.

Här är alltså ett parti som inte har någon plan för hur man vill styra samhället. Enda målet är att bli vågmästarparti, få gehör för sin enda fråga och därefter lägga sig platt i alla andra frågor. Några undringar poppar dock upp:
Vad händer om PP får egen majoritet i nästa val? Det är en hypotetisk fråga och alla vet att det inte kommer ske, men tanken är ändå intressant. Det skulle vara som om Kalle Anka-partiet fick regeringsmakten.
Vad händer om båda blocken går med på PP:s krav? Vilka väljer man? (I dagsläget kan man tänka sig att samarbete vänsterut ligger närmast till hands, även om man nog inte själva vill erkänna det.)
Vad händer om två partier blir vågmästare? Det skulle i så fall troligtvis handla om PP och SD. Skulle dessa båda slå sina påsar ihop?

Ponera att PP kommer in i Europaparlamentet den 7 juni. Sedan kommer ett italienskt fascistparti och säger ”hörni, vi stöder er i fildelningsfrågan om ni stöder vårt förslag om att torpedera alla flyktingbåtar som försöker korsa Medelhavet”. Finns det då några moraliska skrupler?

Uppdaterat 16:22 - Det skulle förresten vara ganska slappt att sitta i riksdagen för PP, om man hamnar i t.ex. jordbruksutskottet. I stort sett som 4 års semester med riksdagslön...

tisdag 14 april 2009

Noterat 14 april

Jag har länge grubblat över varför Fredrik Reinfeldt, som lämnat Svenska kyrkan och som är uttalad ateist, har varit så engagerad för att homosexuella ska få gifta sig i just kyrkan. Riksdagsledamoten Ingemar Vänerlöv (KD) har skrivit ett debattinlägg om detta i Dagen. Enligt hans analys handlar det om att ta revansch på kyrkan efter alla sekler av förtryck mot homosexuella:

"Homosexuellas revanschlusta, efter århundraden av osynliggörande, är i sig inget att förvånas över. Första steget i denna revansch kan sägas vara lagen om det registrerade partnerskapet 1994. Andra steg var möjligheten till homoadoption och lesbiska kvinnors möjlighet till insemination i den svenska vården. I år var det dags för det sista och avgörande steget, homosexuellas revansch i kyrkan. Eftersom kyrkan av homosexuella har uppfattats som intoleransens högborg, skulle den slutliga revanschen vara att som samkönat par få vigas framför kyrkans altare. "

Jag tror att det ligger mycket i det. Själv har jag ingenting emot att homosexuella par gifter sig borgerligt, men när det handlar om kyrkbröllop kommer vi in på teologiska spörsmål och där bör besluten grunda sig på Bibeln och inte på vad staten, som ju är skiljd från kyrkan, för tillfället tycker. Så civiläktenskap hade varit den enda vettiga lösningen i den här frågan.

Vänerlöv skriver också om hur Reinfeldt handskas med den inre oppositionen inom M:

"Flera riksdagsledamöter utanför KD delade inte Reinfeldts syn, bland andra åtskilliga moderater. En särskild motion undertecknad av några moderater påminde väldigt mycket om KD-förslaget. Den var vi beredda att stödja om vårt förslag fallit i en förberedande votering. Från början hade M-dissidenterna sagt att de skulle stödja oss, men de planerna krossade Reinfeldt. Ingen moderat fick stödja Kristdemokraterna, som skulle utmejslas som en försvinnande liten minoritet. De moderata avvikarna skulle antingen lägga ner sina röster eller bli utkvittade. 15 moderater avstod och lika många var utkvittade.Man kan förmoda att Reinfeldts M-piska hade vinit extra hårt mot bakgrund av att vid voteringen 2005 om lesbiskas inseminering stöddes den klart uttalade moderatlinjen endast av 37 procent av M-riksdagsledamöterna."

Det där med partipiskor är ju annars något man förknippar med S - och kanske framförallt med Göran Perssons ledarskap, men Reinfeldt verkar också vilja skapa ett "enmansparti".


Danska och norska klimatforskare tvivlar på växthuseffekten. Jag hörde för ett tag sedan en svensk solforskare i P1, som hävdade att uppvärmningen beror på solens ökade aktivitet, men att det skulle vända om 5-6 år. Kanske är det de nedtystade forskarna med sina goda nyheter som har rätt? Den som lever får se.

Brittiska humanister vill ha bort sjukhuspräster. De tycker att vårdresurserna ska gå till annat än präster och det kanske låter "förnuftigt", men humanisterna får mothugg:

"Daniel Sokol är medicinsk etiker och undervisar vid S:t George's universitet i London. Han är även direktor vid Applied Clinical Ethics vid Imperial College i London. Som icke troende var han tidigare skeptisk till sjukhuspräster, men efter att ha sett många exempel på prästernas nyckelroll för patienters hälsa, går han nu emot humanisternas propå att sjukvården i Storbritannien ska avstå från stöd till sjukhuskyrkan."

Humanisterna kommer förmodligen kontra med att "medicinsk etik är pseudovetenskap", eller något liknande. Det är så det brukar låta när forskare säger något som inte passar med deras världsbild.
Hur förnuftiga de än är, kommer de aldrig att förstå det goda inom religionen.

torsdag 2 april 2009

Bollen har satts i rullning

Dagen efter att riksdagen röstat igenom den könsneutrala äktenskapslagen kommer Grön Ungdom ut ur garderoben och drar igång kampen om antalsneutrala äktenskap. Det är språkröret Maria Ferm som tillsammans med RFSL Ungdoms ordförande Felix König har skickat ut ett pressmeddelande om att det nu är dags för nästa steg:
"Tyvärr är juridiskt och ekonomiskt skydd fortfarande, trots dagens kloka beslut, förbehållet vissa former av samlevnad. Vi i RFSL Ungdom och Grön Ungdom tycker att vi kan våga mer!"

Inom tio år kommer vi förmodligen tillåta månggifte i Sverige. Det har tidigare läckt ut att Socialdemokraterna tar dessa frågor en i sänder, eftersom man riskerar att stöta bort konservativa väljare om alla "liberala reformer" kommer för tätt inpå varandra. Men med skickligt lobbyarbete dröjer det inte länge förrän en man kan ingå äktenskap med två kvinnor, eller varför inte åtta män och fem kvinnor?

Läser vidare i Dagens artikel att "(Ferm och König) menar att de representerar två normkritiska ungdomsförbund. De slår fast att ungdomar i dag är särskilt intresserade av att gifta sig.
- Vi står för en nyare, modernare syn på relationer än vad könsneutralt äktenskap innebär. Vi tycker att romantik bör separeras från ekonomi och juridik. Människor lever tillsammans i många olika familjekonstellationer i 2000-talets Sverige. Det handlar om allt från kompisar som delar lägenhet, vänner som bor i kollektiv, syskon som delar boende till andra regnbågskonstellationer. Staten bör inte lägga sig i av vilken anledning människor väljer att bo ihop - och staten bör inte heller premiera vissa, men inte andra.


Syskon som delar boende? Är det meningen att dessa syskon också ska få gifta sig med varandra?
Det skulle ju inte vara ett helt ologiskt steg i utvecklingen.

tisdag 31 mars 2009

Tingeling tingeling

Kaliber i P1 har avslöjat att det förekommer rasism i Sverigedemokraterna. Det hade väl varit en större nyhet om de kom fram till motsatsen.
Finns det rasister i SD? Är Påven katolik?
Däremot är jag tveksam till Josefssonmetoderna. Visst har dolda kameror och mikrofoner räckt för att få Stora Journalistpriset förr, men det känns inte särskilt seriöst och risken är att SD vinner mer än man förlorar; nu kan ju Jimmie Åkesson sitta i morgonsofforna och peka på journalisternas ojusta metoder och specialgranskning av just hans parti. Dessutom kan han jämföra med (M)-politikerna i valstugorna 2002. I en sådan jämförelse framstår det här avslöjandet faktiskt som ganska harmlöst.
Vore det förresten inte ganska intressant att avlyssna redaktioner för att se vad journalister egentligen har för åsikter? Men vissa yrkeskårer är ju skyddade.

Och nu går Ivan till motoffensiv i Tingelingkriget! Jag tycker att vi borde ha skickat Tingeling till finalen i Moskva. Fast det vore ju inte helt riskfritt.

Do svidanija Putin
Na zdorovje Lenin

måndag 30 mars 2009

Förnuft

Per Dahl skriver i Barometern om det manifest som anser att ”förtal av religioner” är en oacceptabel form av yttrandefrihet, och som antogs av FN:s råd för mänskliga rättigheter förra veckan. Enligt Dahl skulle manifestet innebära att t.ex. Förbundet Humanisterna riskerar att åtalas för brott mot de mänskliga rättigheterna när de kallar kristendom en "bakåtsträvande vidskepelse" (för vad är det, om inte förtal av en religion?).

Dahl skriver att "Det är lätt att ta sig för pannan. Många kan instämma i att bisarra gay-utställningar inte har i gudstjänstrum att göra. Det är lätt att sucka när kritiken skallar mot religioners förment fördärvliga inflytande i skolor. Ton och attityd hos dem som yttrar sig är ofta mer intolerant än kyrkan har varit på trehundra år.
Men den enda rimliga reaktionen är goda motinlägg, modererat förnuft, öppen debatt och insikten att man får fördra det som inte går att ändra i åsikternas värld. Juridiska medel, domstolsförhandlingar och hot om straff hör inte samman när meningar utbyts. Påtvingad tystnad leder till isolering och extremism."


Jag gissar att många förfasas över att Missionskyrkan inte hyr ut sina lokaler till RFSL. Homofobi, brukar sådant kallas.
Jag beundrar Peter Andersson, pastor och föreståndare i missionsförsamlingen i Vårgårda, för modet att säga nej till en organisation som står för helt andra värderingar än församlingen. Inga HBT-personer stängs ute från kyrkans lokaler, utan det handlar om att en organisation inte får "predika" ett budskap som kyrkan inte vill förknippas med.
För ett par år sedan kallade Alex Fridunger på RFSL Ungdom Rädda Barnen och BRIS homofobiska, för att de sa nej till homoadoptioner i sina remissvar till riksdagen inför dess omröstning i frågan. Med en sådan syn på organisationer som arbetar för barns rättigheter, kanske man inte är lämplig att dela ut information till skolbarn.

fredag 27 mars 2009

Earth Hour riskerar bli ett fiasko


Dagens bild: Tidningarna är eniga i kampanjen för att frige Dawit Isaak. Tyvärr kan inte Aftonbladet låta bli att locka potentiella köpare med de "våldtagna och förnedrade skolflickornas egna ord". Till skillnad från de andra framsidorna kommer Isaak där i andra hand.

På lördag är det dags för Earth Hour. Mellan klockan 20:30 och 21:30 ska vi släcka alla lampor i en symbolisk gest för klimatets skull. Det verkar dock fortfarande inte vara helt klart om det enbart gäller lampor eller om även radion och TV:n ska stängas av.
Om meningen är att man ska spara på all el i hushållet, inklusive radio och TV (kylskåp är säkert ett undantag) kommer det bli ett fiasko, eftersom denna Earth Hour krockar med Robinson, Babben & Co och Portugal-Sverige i VM-kvalet i fotboll.

Rättelse 090328: VM-kvalmatchen börjar lyckligtvis 21:45, så Earth Hour kanske kan räddas trots allt?

torsdag 12 mars 2009

(M)igrationspolitik

Idag fick jag en chock när jag skummade igenom Aftonbladets ledarsida. För en gångs skull höll jag med en ledarartikel! Det var Åsa Petersen som hade skrivit en krönika om migrationspolitik. Lika förvånande var att Petersen i sin artikel ställer sig på Kristdemokraternas sida... Det handlar om försörjningskrav för anhöriginvandring, där KD är tveksamma till Tobias Billströms (M) hårdare-tag-politik. De invandrade föräldrar som inte klarar försörjningskravet kommer inte kunna återförenas med sina barn förrän efter upp till fyra år.

Åsa Petersen skriver: Tobias Billström förstår inte vad som är så hemskt med det. Han säger att förslaget ser till barns bästa:
”De barnen som kommer, kommer att komma till ordnade förhållanden och det har hela tiden varit den bärande punkten i den här diskussionen.”
Den svenska migrationsministern hävdar alltså att det är bättre för barn att inte vara med sina föräldrar, än att vara med dem i kris. Han vill hålla kvar barn i länder deras föräldrar flyr ifrån.


I november sa Fredrik Reinfeldt apropå Sverigedemokraternas framgångar i opinionsmätningar, att "Vi ska vara så bra att vi visar att de inte behövs". Och det är nog ingen slump att M:s migrationspolitik har blivit hårdare i takt med SD:s framgångar.

tisdag 10 mars 2009

"Fula" jobb och kristen tro

Sanna Rayman skriver på SvD:s ledarsida idag om socialdemokraternas märkliga syn på jobb. Att vända hamburgare på McDonalds eller att städa är inte är inte tillräckligt fint för att någon ska få utföra sådana arbetsuppgifter. Då är det bättre att de får socialbidrag i väntan på att komma in på en diplomatutbildning eller liknande... Rayman kommer också med ett understatement: "Häromdagen meddelade samma kedja att de räknar med att anställa 3000 personer i år. Flera av dem lär vara ungdomar".
Flera av dem? Det kommer nog vara en stor majoritet som är ungdomar. Många av dem får sina första erfarenheter av arbetsmarknaden. Men S kallar detta att göda McDonalds.
Rayman fortsätter: "I själva verket illustrerar det här bara S märkliga syn på vilka jobb som är okej. När en socialdemokrat har nått toppen berättar man gärna om sin lärorika tid i stekoset. Samtidigt låter man i den politiska retoriken som om dessa jobb är ovärdiga uppgifter som snart sagt ingen – oavsett ålder och tidigare erfarenhet – borde behöva befatta sig med."

Dagen skriver att hjärnan är programmerad för att tro på Gud: "Enligt neurologiprofessorn Jordan Grafman i Bethesda, USA, har forskarna hittat de områden i hjärnan som kontrollerar religiös tro och tron på det övernaturliga. Grafman menar att hjärnan är programmerad för religiösa upplevelser". (Även DN skriver om detta).
Man måste ju fråga sig vem som programmerat våra hjärnor egentligen. Men som vanligt när det handlar om religion och forskning är det omöjligt för forskarna att komma överens. För det verkar som att forskarna alltid kan komma fram till det reslutat som passar bäst ihop med deras egen världsbild, oavsett vad de tror eller inte tror på.

Forskare har f.ö. tidigare kommit fram till att barn föds med en gudstro.

Men kristendom verkar vara ganska nyttigt. Medlemmar i heavymetalbandet Korn har hittat tillbaka till livet tack vare religionen och troende tål stress bättre än icke-troende (kan dock erkänna att jag är ett undantag från den regeln).