söndag 8 mars 2009

8 mars

Malmö arrangerar handbolls-VM 2011 och Jan Björklund har ställt relevanta frågor till Ilmar Reepalu med anledning av Malmö Kommuns ställningstaganden mot Israel:
"I den tävlingen [handbolls-VM] finns sannolikt Saudiarabien, Algeriet och Kuba med. Kuba är en kommunistisk diktatur. I Saudiarabien kan kvinnor dömas till spöstraff för umgänge med män innan äktenskapet.
- Vilka av dessa länder kommer att godkännas av Reepalu? Eller är det bara Israel som det är politiskt korrekt att hetsa emot? undrade Björklund."


Men Reepalu vill inte svara:
"Jag tycker att det är ett riktigt lågvattenmärke. Jag har kritiserat Israels övergrepp i Gaza på ungefär samma sätt som Carl Bildt. Men Björklund kanske har en annan utrikespolitisk uppfattning än UD".

För mig är det självklart att Reepalu och Malmö Kommun måste vara konsekventa. Accepterar man inte israeliska tennisspelare ska man väl inte heller acceptera kubanska eller saudiska handbollsspelare? Idrottarna är ju tydligen ansvariga för vad politiker av samma nationalitet gör.
Och Reepalu drar in Carl Bildt och UD, men de har väl aldrig sagt att Davis Cup-matchen skulle spelas inför tomma läktare?
SvD Dagen

Det är internationella kvinnodagen idag och det slog mig att man kanske ska göra 8 mars till helgdag i stället för 1 maj? Fast det kan vara svårt att få igenom en sådan förändring. 1 maj är väl en av de mer uppskattade helgdagarna, eftersom det är dagen efter valborg.
I min familj är den 8 mars speciell av en helt annan anledning: Hunden fyller år. Grattis Nisse, 9 år idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar